Januarslanking? Hvorfor det kan være skadelig

Januarslanking? Hvorfor det kan være skadelig

EN KJAPP LØSNING?

Det er ikke til å komme unna at i januar er det mange som har fokus på vektnedgang etter julehøytiden. Vi i Aarja Health ønsker egentlig ikke å fokusere på det. Vi har mer troen på at en optimal vekt kommer som et naturlig resultat av en sunn livsstil. 
 
Når vi først skal snakke om det så finnes det mange som reklamerer for kjappe løsninger for vektnedgang, og det er ikke noe vi vil anbefale.
 
Det kan være utfordrende for helsen å miste for mye vekt på en gang. Det er helt innenfor å gå ned opptil ca 1 kg per uke, men ikke mer.
 
Da kan en risikere:
  • å miste muskelmasse
  • en svakere benbygning
  • å miste mange næringsstoffer
  • et svakere immunforsvar
  • hårtap
  • fordøyelsesutfordringer
Januar er også tiden da influensa, sykdommer og virus herjer, og dersom en inntar for lite kalorier i denne tiden kan det gå hardt ut over immunforsvaret, som gjør det vanskeligere å bekjempe infeksjoner.

En intens slankekur kan også forstyrre kroppens egen metabolisme slik at når en avslutter slankingen kan en risikere å legge på seg igjen. Kroppen går inn i en fase der den slår av kaloriforbrenningen fordi den må spare på reservene, da den ikke får tilstrekkelig påfyll av kalorier. 
 

LANGVARIG RESULTAT

Vi vil heller anbefale en helhetlig gradvis livsstilsendring i ditt eget tempo samtidig med tilskudd av kollagen som kan gi et mer varig resultat.

STYRKETRENING
Vi vet jo alle hvor viktig trening er, og styrketrening er kanskje noe av det viktigste du gjør. Dette fordi det øker kaloriforbrenningen, endatil mens du sover. Gir en bedre balanse, og reduserer risiko for fall. Reduserer leddsmerter og symptomer på leddgikt. Styrker benbygningen slik at du reduserer risiko for benbrudd og osteoporose.

SØVN
Få nok søvn. Forskning har vist at for lite søvn kan øke nivåene av sulthormonet ghrelin og reduserer nivåene av metthetshormonet leptin.

NATURLIG MAT
Fråts i naturlig mat (frukt og grønt), og unngå høyprossesert mat. Ikke tenk på alt du ikke kan spise, men tenk på alt du faktisk KAN spise.

PROTEINER
Prøv å få i deg proteiner til hvert måltid. Dette øker metthetsfølelsen og holder deg mett lengre. 

MINDFULNESS
Praktisér mindfulness og meditasjon. Et stresset og ubalansert sinn kan ofte føre til at en overspiser for å døyve følelser. Ved å få kontroll over tankesettet ditt vil du oppleve mer kontroll over hva du får i deg.
 
Når det er sagt så er overvekt også forbundet med flere helserisikoer. Sammenlignet med normalvektige har personer med overvekt eller fedme høyere risiko for flere livsstilssykdommer som hjerte- og karsykdom, høyt blodtrykk og diabetes, i tillegg til en rekke andre kroniske sykdommer.
 
Det handler om å finne balansen og noe som fungerer i din egen hverdag.
 

KAN KOLLAGEN HJELPE PÅ VEKTNEDGANG?

Tidlig i desember sendte vi ut et nyhetsbrev om kollagen og hva vi har funnet ut ved hjelp av vår frekvensmåler. Denne måleren (Corpus Analyser) som kan måle vitamin og mineralnivåer blant annet, kan også måle kollagennivået i kroppen.
 
Noe som er interessant i forhold til en sunn vektnedgang er at under kollagennivået er det listet opp en rekke faktorer kollagen kan påvirke, der en av disse er fettforbrenningen, i tillegg til ledd, fordøyelse, øyne, tenner, nervesystem, skjelett, hud og detox blant annet.

Noen få studier antyder også en sammenheng mellom kollagen og fettforbrenning. 
En studie gjort i 2019 viste at kollagen kan redusere kroppsfettet i mennesker, fordi den økte fettforbrenningen og reduserte opphopningen av fettceller.
I tillegg er kollagen et protein noe som i seg selv kan øke metthetsfølelsen og redusere sulthetshormonet ghrelin. 
 
Vi sier ikke at det å kun spise kollagentilskudd ene og alene kan gi resultater, men at det kanskje kan være med som en viktig brikke i å opprettholde en optimal vekt. Oppsummert er et høyopptakelig og ikke-syntetisk kollagentilskudd svært viktig, spesielt etter en er fylt 30 år, da kollagenproduksjonen i kroppen reduseres. 

Les mer her om vår Kollagen med furubark.
 
Tilbake til bloggen